Reklama wizualna

Reklama wizualna jako kluczowy element skutecznej strategii marketingowej

Reklama wizualna - co to jest i dlaczego jest istotna?

Czy dobry produkt obroni się sam? Obecnie trudno wyobrazić sobie sytuację, w której marka przebija się do masowej świadomości bez odpowiednio stargetowanej i przemyślanej reklamy. Dlatego z roku na rok firmy przeznaczają coraz więcej środków na działania promocyjne, które budują rozpoznawalność marki i pomagają jej zdobywać nowych klientów. Jaką rolę w strategii marketingowej firmy odgrywa reklama wizualna? W jaki sposób może wpłynąć na sukces firmy? Podpowiadamy!

 

 

Spis treści:

 

Co to jest reklama wizualna? Krótka definicja

Reklama wizualna, jak sama nazwa wskazuje, oddziałuje przede wszystkim na zmysł wzroku. Projektanci tego typu reklam wykorzystują więc elementy graficzne, kolorystykę czy podświetlenie, żeby tworzyć jeszcze skuteczniejsze komunikaty reklamowe.

Reklama wizualna to pojęcie, które dotyczy zarówno przekazu zamieszczanego w sieci, jak i w przestrzeni publicznej. Są to więc zarówno banery internetowe, jak i tablice reklamowe, kasetony, pylony (witacze), neony czy litery przestrzenne. W poniższym tekście skupimy się na elementach wspierających marketing offline. W czasach, gdy tak wiele się mówi o konieczności reklamowania się w sieci, warto pamiętać, że obie formy promocji marki mogą przynieść doskonałe efekty, o ile zostały odpowiednio zaplanowane.

Dlaczego reklama wizualna jest tak istotna?

Osoby specjalizujące się w neuromarketingu, czyli dziedzinie nauki zajmującej się badaniami psychofizjologii człowieka w kontekście reklamy, przekonują, że ludzki mózg dużo łatwiej zapamiętuje obraz niż tekst. Wykorzystując formę wizualną, można więc skuteczniej docierać do odbiorców z komunikatem.

Kolejną zaletą reklamy wizualnej jest możliwość szybkiego dotarcia do masowego odbiorcy i wywołania u niego określonych emocji. Nie zawsze pozytywnych! Niektóre marki świadomie posługują się kontrowersyjnym językiem i szokującymi obrazami, żeby jeszcze szybciej zbudować rozpoznawalność. Taka strategia zawsze jest jednak obarczona większym ryzykiem. Można ją porównać do świecy, którą można błyskawicznie zapalić, ale równie szybko zgasić. Dlatego przy tworzeniu strategii reklamowej, warto dobrze przemyśleć wszystkie za i przeciw i zastanowić się, jakie emocje ma budzić nasza marka, a także, z czym chcemy być kojarzeni.

Konsekwentne zachowywanie spójności wizualnej we wszystkich kanałach komunikacji pomaga budować rozpoznawalność marki. Dlatego w projekcie reklamy wizualnej kluczowe jest m.in. zachowanie tej samej kolorystyki, wzorów czy motywów we wszystkich elementach identyfikacji wizualnej.

Reklama wizualna w dzielnicy mieszkalnej

W jaki sposób dobrze zaprojektowana reklama wizualna wpływa na sukces marki?

1.     Pozwala wyróżnić firmę na tle konkurencji

Współcześni konsumenci mogą wybierać spośród setek produktów o podobnych właściwościach. Mają także dostęp do szerokiej bazy usług. To sprawia, że walka o klienta jeszcze nigdy nie była tak zacięta. Którą restaurację wybierze klient? Taką, która ma zabawny neon nad drzwiami lub ciekawe logo, widoczne z daleka dzięki podświetleniu, czy taką, która ma tradycyjny szyld, zlewający się z kolorem elewacji? Reklama wizualna w przestrzeni publicznej to jeden ze sposobów, żeby zaznaczyć swoją odrębność. Unikalny design, kreatywna grafika czy zastosowanie innowacyjnych technologii podświetlenia to elementy, które pozwalają wyróżnić firmę na tle konkurencji.

2.     Przekazuje wartości marki i kreuje pozytywny wizerunek firmy

Reklama wizualna może być źródłem informacji o firmie. Za pomocą takich elementów jak kolorystyka, obrazy, kompozycja czy styl informuje o wartościach marki. Ozdobne litery na szyldzie złotnika mogą sugerować duży nacisk na dbałość o szczegóły i skrupulatność. Z kolei minimalistyczne logo pracowni fotograficznej może wskazywać na styl pracy fotografa, który stawia na naturalne kadry. Zielony kolor i ornamenty roślinne w reklamie restauracji będą wskazywać na  roślinne menu. Dzięki temu każda osoba, która spojrzy na szyld, zacznie budować w głowie pewien obraz marki, na długo przed tym, zanim podejmie decyzję o zakupie produktów lub skorzystaniu z usług.

3.     Zwiększa świadomość marki i jej rozpoznawalność

Kontakt z reklamą wizualną w przestrzeni publicznej jest zazwyczaj krótki, ale powtarzalny. Potencjalni klienci mijają szyld sklepu czy tablicę z reklamą wielokrotnie, np. w drodze do szkoły czy pracy. Czasem są to ułamki sekund. Czy w tak krótkim czasie odbiorca jest w stanie cokolwiek zapamiętać? Okazuje się, że tak! Wiele zależy jednak od formy reklamy. Badania pokazują, że największą skuteczność mają najprostsze projekty. Takie, które zawierają elementy, które mózg może błyskawicznie zarejestrować. Częsty, choć krótki, kontakt z reklamą, sprawi, że w przyszłości rozpoznanie marki nastąpi jeszcze szybciej.

4.     Zachęca do zakupu produktów i usług

Dobrze zaprojektowana reklama wizualna ma wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Wywołuje zainteresowanie produktami lub usługami. Pozwala także zaprezentować korzyści płynące z zakupu. W przypadku takiej formy reklamy ogromne znaczenie ma sposób prezentacji korzyści. Reklama wizualna, która oddziałuje na emocje, zostanie łatwiej zapamiętana, ponieważ radość, smutek czy gniew pobudzają mózg do działania. A to sprawia, że przekaz powiązany z konkretną emocją zostanie lepiej zapamiętany. To jedno z ulubionych zagadnień specjalistów ds. neuromarketingu.

5.     Buduje pozytywne doświadczenie klienta

Customer experience to każda interakcja klienta z marką. Dotyczy również odbioru reklamy wizualnej w przestrzeni publicznej. Warto pamiętać, że klient może wchodzić w interakcję z firmą za pomocą wielu kanałów – zarówno online, jak i offline. Bardzo często zakup produktu lub skorzystanie z usługi następuje dopiero po kilku-, a nawet kilkunastokrotnym kontakcie z marką. Reklama wizualna w przestrzeni publicznej przybliża konsumenta do podjęcia tej decyzji.

3 wyzwania w tworzeniu reklamy wizualnej w przestrzeni publicznej

Reklama wizualna nie istnieje w próżni. Dlatego należy mieć świadomość tego, w jakim stopniu otoczenie wpływa na odbiór przekazu marketingowego. Warto zadbać o to, żeby elewacja, na której ma zostać zamontowany szyld czy chodnik, na którym ma stanąć pylon, były w dobrym stanie wizualnym. Jeśli w pobliżu są reklamy innych, konkurencyjnych firm, warto zastanowić się, jak na ich tle wypada nasza realizacja.

Dużym wyzwaniem są także lokalne uchwały krajobrazowe, których zadaniem jest uporządkowanie przestrzeni publicznej. To dokumenty, z którymi należy się zapoznać przed przestąpieniem do realizacji zlecenia, aby mieć pewność, że wybrana forma jest akceptowalna przez lokalne władze. W przeciwnym wypadku reklamodawca naraża się na wysoką grzywnę. Warto pamiętać, że pod uchwałę krajobrazową podlegają nie tylko billboardy, ale także szyldy. Ważna jest zarówno lokalizacja nieruchomości, jak i typ lokalu, oraz charakter prowadzonej działalności.

Kolejnym wyzwaniem dla marek pragnących zaistnieć w przestrzeni publicznej jest duża konkurencyjność. Coraz więcej firm jest świadomych, jak ważne jest budowanie rozpoznawalności marki zarówno w świecie wirtualnym, jak i w przestrzeni publicznej. Dlatego przy wyborze rodzaju reklamy wizualnej konieczne jest uwzględnienie pozostałych elementów strategii marketingowej, takich jak osobowość marki czy sposób komunikacji z odbiorcami. Dzięki temu można uzyskać zamierzone efekty i realizować cele biznesowe.

Reklama wizualna jako ważny element strategii marketingowej firmy. Podsumowanie

Możliwość lepszego wyróżnienia firmy na tle konkurencji, zwiększenie świadomości istnienia marki oraz przekazywanie jej wartości masowemu odbiorcy; zachęcenie do skorzystania z oferty i budowanie pozytywnego doświadczenia klientów – to tylko kilka z wielu powodów, dla których warto uwzględnić reklamę wizualną w strategii marketingowej firmy.

Coraz więcej firm decyduje się na współpracę z doświadczonymi firmami specjalizującymi się w projektowaniu, produkcji oraz montażu outdoorowych elementów identyfikacji marki. To gwarancja, że reklama zamieszczona w przestrzeni publicznej będzie estetyczna, trwała i skuteczna.

Szybki kontakt Dane Kontaktowe

Jeśli jesteś zainteresowany naszą ofertą, bądź masz jakiekolwiek pytania, zapraszamy do kontaktu.

Pełny kontakt